1998 yılında Afyon Başmakçı İlçe Müftülüğüne atandım. İki hafta sonra Hacca gidecek din görevlilerinin seçimi yapılacaktı. Afyon İl Müftüsü Mustafa Hakkı ÖZER Bey, komisyonda Afyon’da görev yapan en kıdemli iki müftüyle (Şuhut Müftüsü Mehmet Serin Bey ve İhsaniye Müftüsü Saadettin Gürışık Bey), Afyon’a yeni tayin olmuş en yeni iki müftü arkadaşı (Çay Müftüsü Merhum-İsmail Yurtoğlu […]
1998 yılında Afyon Başmakçı İlçe Müftülüğüne atandım. İki hafta sonra Hacca gidecek din görevlilerinin seçimi yapılacaktı. Afyon İl Müftüsü Mustafa Hakkı ÖZER Bey, komisyonda Afyon’da görev yapan en kıdemli iki müftüyle (Şuhut Müftüsü Mehmet Serin Bey ve İhsaniye Müftüsü Saadettin Gürışık Bey), Afyon’a yeni tayin olmuş en yeni iki müftü arkadaşı (Çay Müftüsü Merhum-İsmail Yurtoğlu Bey ve Kızılören Müftüsü Mustafa Arda Bey’i) görevlendirmişti. Ben de yeni atananlar arasında ama yedek listedeydim. Asil üye olan Kızılören Müftüsü Mustafa Arda Bey izne ayrıldığı için gelemeyince ben komisyona asil üye olarak dâhil oldum.
Yazılı imtihandan sonra, Afyon Sahipata Kur’an kursunda sözlü imtihan yapılacaktı. Komisyon üyeleri olarak imtihana başladık. Her komisyon üyesi sorular soruyor. Bu sorulara verilen cevaplar değerlendirilerek 5 komisyon üyesinin vermiş olduğu puanlar 100 üzerinden toplanarak 5’e bölünüyor ve ortalama öyle bulunuyordu.
Görevliler sırayla içeriye giriyor ve kendilerine Kur’an-ı Kerim, Ezan, Peygamber Efendimizin Hayatı ve ağırlıklı olarak hac konularında sorular soruyorduk. Bu arada Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Hac Rehberi isimli kitabı okuyup okumadıklarını da sorduğumuz sorularla öğrenmeye çalışıyorduk.
Ben kitabı karıştırırken, Peygamber Efendimiz’in Kâbe’de, Mescid-i Nebi’de ve Mescid-i Aksa’da kılınan namazlara verilecek sevaplardan bahseden hadisini okudum. İşte o anda, bu soruyu sormak istedim. Fakat soruyu şöyle sordum:
“Hac kitaplarında şöyle bir söz var: Kâbe’de kılınan namaza 100 bin, Peygamber Mescidinde kılınan namaza 1000, Mescid-i Aksa’da kılınan namaza da 500 yüz sevap var” diyor. Bunu ben anlamıyorum. Nasıl oluyor? Her üçünde kılınan namaz da aynı namaz. Bu nasıl oluyor? Bize izah edebilir misiniz? dedim.”
İsmini hatırlamadığım din görevlisi, gayet sakin bir şekilde sorulan sorunun tersliğine aldırmadan:
– Hocam, Bu Peygamberimizin bir hadisi dedi. Üç farklı yerde kılınan namazlara üç farklı sevap verilmesinin sebebi, peygamber efendimizin bu mescidleri önem sırasına göre sıralamış olmasından kaynaklanıyor. Peygamberimiz de bu konuda söz sahibidir. Yani kılınan namazların değerini takdir edebilir. Şöyle izah edeyim, dedi. Ve cebinden bir adet 10 milyon, 1 adet 1 milyon ve bir adet 500 bin liralık kâğıt para çıkardı. Ve bize gösterdi.
“-Bakın bu 10 milyon, kâğıt para, devlet bunun üzerine 10 milyon yazmış, Yani bununla 10 milyonluk ihtiyacını giderebilirsin demiş. Bu 1 milyon, bu da kâğıt. Bunun üzerinde de 1 milyon yazmış, bununla da 1 milyonluk bir şey alabilirsin. Bu kâğıt parçası ise, 500 bin lira. Bu da kâğıt. Bunun üzerinde de 500 bin liralık ihtiyacın giderileceği anlamında bir yazı var.
Demek istediğim, devlet, bir kâğıdın üzerine kâğıdı aynı olmak üzere farklı farklı değerler biçebildiğine göre, Peygamberimiz niye farklı sevapların olduğunu söyleyemesin, dedi.
Başta ben olmak üzere, bu hadise böyle bir yorum beklemiyorduk. Komisyon üyeleri olarak böyle zeki görevlileri görmekten dolayı çok mutlu olduk.
Afyon Müftümüz Mustafa Hakkı ÖZER Bey de memnuniyetini şöyle ifade etti: “Soru ters bir soruydu ama cevabı mükemmeldi, tebrik ederim” diyerek takdirlerini ifade etmişti.
Bu benim için de güzel bir tecrübe oldu. Ters soruya mükemmel cevap. Bu sadece imtihan komisyonunda kalmamalı, bunu herkes öğrenmeli diye düşündüm.
Kâbe’de ve Mescidi Nebevi’de kılınan bu namazın önemini izah etmek için, o mübarek topraklara ziyaret için giden hacı ve umre adaylarına anlatarak, orada vakitlerini iyi geçirmeleri gerektiğini anlatmaya çalışıyordum.
—————————–
ÖNEMLİ BİR NOT:
Kütahya Kur’an Kursları Müdürü iken, 2006 yılında Aday İmam-Hatipler için İl Müftülüğünce İmam Hatipler için bir hazırlayıcı kurs düzenlenmişti. İşte bu kursta din görevlilerine bu hac imtihanı hatıramı anlatmıştım. Kursiyerlerden Ahmet Sinan Erçetin, il müftülüğüne beni ziyaret için geldi. Biraz sohbet ettikten sonra, bana:
– Hocam, hani bir görevliye hac imtihanında Mekke, Medine ve Kudüs’te kılınan namazların sevapları ile ilgili bir soru sormuştunuz ve cevabını da beğendiğiniz kimse vardı ya, dedi. Ben de:
– Yoksa tanıyor musunuz? dedim;
-Hocam O kişi benim babam. Adı da Yaşar Erçetin, Afyon Sincanlı Tınaztepe Kur’an Kursunda Öğretici, deyince çok mutlu oldum. O da bize anlatıyordu. Hac imtihanında Müftülerden biri bana böyle bir soru sordu, ama kimdi o müftü diye anlatıyordu, dedi.
Bu vesile ile değerli Yaşar Erçetin hocama buradan selamlarımı iletiyor, saygılar sunuyorum.
Daha sonra Yaşar ERÇETİN Hocam, Kütahya Müftülüğünde ziyaretime gelmişti. O hatırayı bir daha hatırlamış olduk.
KONU İLE İLGİLİ HADİS:
Mescid-i Haram’da kılınan bir namaz. diğerlerinde kılınan yüz bin namazdan daha faziletlidir” (Zebidî, Tecrîdu’s-Sarîh, (terc. Kamil Miras) Ankara 1985, IV, 204).
“Mescid-i Haram’da kılınan bir namaz. Mescid-i Aksâ’da kılınan bin namazdan daha hayırlıdır” (Zebîdî, a.g.e., IV, 200).
“Benim mescidimde kılınan bir namaz -Mescid-i Haram hariç- diğerlerinde kılınan yüz namazdan daha faziletlidir” (Zebîdî, a.g.e., IV,199).
“Benim mescidimde kılınan bir namaz -Mescid-i Haram hariç- diğer mescidlerde kılınan bin namazdan daha faziletlidir. Mescidi Haram’da kılınan bir namaz da benim mescidimde kılınan yüz namazdan daha faziletlidir” (Zebîdî, a.g.e., IV, 204).
Benim mescidimde kılınan bir namaz, Mescid-i Aksa’da kılınan dört (yüz) namazdan daha faziletlidir” (Zebîdî, a.g.e., IV, 200).
Mescid-i Aksâ’da kılınan bir namaz -Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebi hariç- diğer mescidlerde kılınan bin namaz kadar sevaptır” (İbn Mâce, İkâmetü’s-Salât, 196).
Yukarıdaki hadislerden de anlaşılacağı gibi; bu üç mescid, kendi aralarında -yapılan ibâdetin sevabı bakımından- Mescid-i Haram (Kâ’be), Mescid-i Nebi ve Mescid-i Aksâ şeklinde derecelendirmeye tabi tutulmuştur. Bunların dışında kalan mescidlerde yapılan ibadetin sevabı aynıdır.