Bilgi

Kur’an’ı Cüzleriyle Tanıyalım

Kur’an’ı Cüzleriyle Tanıyalım

Ana hatlarıyla Kur’an-ı Kerim’in fihristini 1. cüzünden incelediğimizde karşımıza
şu fihrist çıkacaktır. – – –
1. cüz Fatiha Suresi ile başlıyor.
Fatiha Suresi, Allahu Teâlâ’ya Sena, Hamd, Övgüdür.

İbadette ihlastır ve hidayet’in, Cennet’e girecek kalitede olmanın şartlarını yada ana hatlarını belirtmektedir.
Fatiha Suresi’nde bunu okuruz.

Kur’an’ı Cüzleriyle Tanıyalım 1. Cüz
Nureddin Yıldız

Bismillahirrahmanirrahim.

➢ Keşke şu dünya hayatında kulluğumuzun, Müslüman oluşumuzun, Ahirete hazırlanışımızın en güzel yöntemlerinden birisi olan Kur’an okuma ibadetini tam hakkı ile yapabilseydik. Keşke okuduğumuz ayetleri hatim hatim indirdiğimiz cüzleri anlıyor, anlamanın gereğini
yapabiliyor olsaydık.

Kardeşlerim, keşke ifadesi elde edilmesi hemen hemen imkansız olan bir iş için kullanılır.

➢ Yani Kur’an-ı Kerim’i baştan sona anlayarak hatim etme keşke olsa diyeceğimiz bir şey ama tamamı %100 anlaşılmıyor olsa bile, anlamak için fırsatımız kalmıyor olsa bile, Rabbimizin Kitabı’ndan kıvılcımlar kapabilirdik, kapabiliriz biiznillahi teâlâ. Bu olmaz bir şey değildir.
Evet, bu hayatın yoğun akışı içerisinde fazla vakit bulamayacağımız bir durum olabilir.

➢ Ama şunu da bilmemiz lazım ki; bir ayetin, bir kıvılcımı içimizdeki iman heyecanını ve nur’un yoğunluğunu devreye sokabilir Allah’ın izniyle. Kur’an’a ait, Allah’ın sözlerine ait hiçbir şeyi hafif görmemek lazım.

➢ Bu sebeple; Ramazan-ı Şerif’te veya diğer zamanlarda Kur’an-ı Kerim’i cüz cüz Hatim ederken müslümanın o okuduğu, mesela 1. cüzde en azından ana başlıkları itibariyle ayrıntılara ve uzun açıklamalara girmeden neler öğrendiğini ya da o öğrenmese bile dilinin okurken, kulağının duyarken, Kur’an ayetlerinden neler duyduğunu hatırlaması bakımından şöyle bir hızlı Kur’an Fihristinin faydalı olacağını düşünüyorum.
Bir kalem, defter alıp bir yere not edersek, mesela Kur’an-ı Kerim’in 1. cüzünü okuduğumda neler hatırladım aslında.

Evet, bir tefsir dersi yapmadığım için, bu bir ders olmadığı için; “Hızlı bir yerde camide, evde Kur’an okunuyordu, bir cüz okunuyordu dinledim veya ben okudum ama en azından ana başlıklarını bilirsem Kur’an’ı kucaklama, Kur’an’ı sahiplenme açısından
daha iyi olur.” diye zannediyorum. Örnek olarak Kur’an fihristi ana hatlarıyla ama ayrıntılarıyla saatler gerekir.

➢ Ana hatlarıyla Kur’an-ı Kerim’in fihristini 1. cüzünden incelediğimizde karşımıza
şu fihrist çıkacaktır. – – –
1. cüz Fatiha Suresi ile başlıyor.
Fatiha Suresi, Allahu Teâlâ’ya Sena, Hamd, Övgüdür.

İbadette ihlastır ve hidayet’in, Cennet’e girecek kalitede olmanın şartlarını yada ana hatlarını belirtmektedir.
Fatiha Suresi’nde bunu okuruz.

Sonra Bakara Suresi’ne geçilir. – – – –

Bakara Suresi de mü’min kalplerin eğitimi demektir.
Yahudiye veya benzeri kafirlere benzemenin ne kadar tehlikeli olacağını öğrenmek demektir.
İnsanların mü’min, kafir, münafık diye 3 ayrı kategoride izlendiklerini bilmektir.

Bakara Suresi yani 1. cüz okunurken karşımıza Adem aleyhisselâm ve eşi Havva annemizin hikayesi çıkacaktır.
Dolayısıyla ilk insanın yaratılışı, Cennetteki hayatı, Cennetten çıkışı ilk örnek.

İlk ve en büyük düşmanımız iblis-şeytanla ilgili olayın aslı, bu insanla şeytan arasındaki düşmanlığın nerede, neden başladığını hemen Kur’an-ı Kerim’in 1. cüzünde görürüz. – –

İsrailoğulları diye bir tarih kesiti önümüze çıkar Bakara Suresi’nde ya da Kur’an-ı Kerim’in ilk cüzünde yani Musa aleyhisselâm’ın soyu olan
İsrailoğulları’nın maceraları, onların Allah’a isyanı, onların günahları, peygamberlerle mücadeleleri 1. cüzde hemen karşımıza çıkar.

Yine onlara ait bir inek kesme kıssası var.
O kıssayı hemen 1. cüzde görürüz ki bunun Kur’an-ı Kerim’de bütün bu olayların bize taşınmasının hikmetleri var şüphesiz.

Yani Kur’an tarih kitabı değil, hikaye kitabı değil.
İsrailoğulları’nın inekle ilgili ki; “Bakara; inek demek.” Kur’an-ı Kerim’in hemen 2. suresinin adı da Bakara suresidir. Bu olaydan adını alıyor. Onlara peygamberleri bir cinayetin aydınlatılması için bir inek kesmelerini emretti. Onlar da bunu anlamak istemediler, inek beyaz mı olsun, siyah mı olsun, yok yaşlı inek mi olsun, yok doğurmuş inek mi olsun, düve mi olsun, dana mı olsun, ipe un serdiler
adeta. Bunu da Allahu Teala bize anlattı.

Yani kulluk yaparken nazlananların akıbetinin, ibadetleri yaparken basamak basamakoynamaya çalışanların akıbetlerinin ne olacağını Allahu Teâlâ bize anlatmış oldu. –

Yine 1. cüzü okuduğumuz zaman Yahudilerin peygamberlerle olan savaşları, peygamberlerle olan mücadelelerine ait işaretler buluruz.
Yahudilerin meleklerden nasıl nefret ettiklerini, meleklere nasıl düşmanlık ettiklerine dair
ipuçları buluruz. – – – –

1.cüzü okurken Allah’ın mescitleri ile ilgili, -Cami şimdi diyoruz- hükümlerve bu mescitleri harap etmenin ayrıntılarını veyahut ta ne kadar tehlikeli olduğunu anlatan ayetleri buluruz.

Mescid-i Haram’ı görürüz yani Mekke’nin içinde Kabe’nin etrafındaki
caminin ayrıntılarını buluruz.

Yine 1. Cüz; bize bu dinin liderlerinin kimler olabileceğine dair taa İbrahim aleyhisselâm’ın zamanında Allahu Teâlâ’nın koyduğu hükümleri, yani zalim olanların lider olmayacaklarını ve kimlerin olabileceğini 1.
cüzün muhtevası içerisinde görürüz.

Aynı şekilde yine 1. cüz bitmeden önce Müslümanın çocuk yetiştirmesinin son nefese kadar sürdürülmesi gereken bir mücadele, bir
ibadet olduğunu en büyük peygamberlerden birinin lisanından Allah bize öğretir.
Böylece 1. cüzü okumuş bir Müslüman; çok daraltılmış, ana başlıklarıyla bu konuları Allahu Teâlâ’nın ona anlattığını görür.

➢ Herkes kabiliyeti kadar anlar ve arzusu ve ihlası kadar da iş yapar.
Şunu vurgulamakta fayda var;
Kur’an-ı Kerim Arapça bir Kitap’tır.
Elbette ne dediği Arapça bilenlere daha kolay intikal eder ama Kur’an-ı Kerim
uygulanırken insan kitabıdır.

➢ Her yüreği olan, yüreğini Allah’a açan Kur’an’dan çok şeyler bulur Arapça
bilmese bile…

t.me/sosyaldokunotlari

Kur’an’ı Cüzleriyle Tanıyalım Tüm Cüzler-Nurettin Yıldız

YAZAR HAKKINDA

Vehbi Akşit Vehbi Akşit Vehbi Akşit, İstanbul Çekmeköy İlçe Müftüsü 1968 Adapazarı doğumlu, 1986 Adapazarı İmam Hatip Lisesi Mezunu 1990 Bursa İlahiyat Fakültesi Mezunu. 1995 Konya Selçuk Dini Yüksek İhtisas Eğitim Merkezi Müftü ve Vaizler Kursu 3. Dönem Mezunu 1997 Konya Selçuk Üniversitesi Din Eğitimi alanında Yüksek Lisans. Diyanet İşleri Başkanlığı'nda İmam Hatip, Müezzin Kayyım, Kur'an Kursları Müdürü, Vaiz ve Müftü olarak görev yaptı. Muş Korkut, Malatya Pütürge, Afyon Başmakçı, Aydın Kuşadası ilçelerinde Müftü olarak görev yaptı. Halen İstanbul Çekmeköy İlçe Müftüsü olarak görev yapmaktadır. Çalışmalarını www.vehbiaksit.com.tr internet sitesinde yayınlamaktadır. Halen Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Din Eğitimi Bilim Dalında Doktora Öğrencisidir.
Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?